bgtitle.gif (16370 bytes)

Jyllandsslaget

V187 forliser

English English version

Beretning fra Lieutenant Jasper, ombord på "V-187".
 
Flotillelederen "V-187" var om morgenen på patrulje omkring 24 sømil NV t V for Helgoland. Ved 8-tiden, da skibet befandt sig på en vestlig kurs, indløb en melding fra torpedobåden "G-194":
 
"Bliver forfulgt af fjendtlige krydsere".
 
Vi vendte straks og kursen ændredes for at komme "G-194" til assistance.
 
 
Kl. 8.20 kom 2 destroyere i en afstand af omkring 3 sømil, til syne i horisonten mod NV. Dette rapporterede vi straks videre til SMS "Cöln". Herefter fortsatte vi på en SØ t Ø-lig kurs, mens vi hele tiden sørgede for at holde destroyerne indenfor vores synsvidde. Efter et kort stykke tid dukkede yderligere 4 destroyere op, men det disede og tågede vejr gjorde det svært for os at bestemme deres nøjagtige position. "V-187" satte nu maskinerne på fuld kraft frem, samtidig med at kursen ændredes mod Helgoland.
 
Fra "Cöln" indløb ordren: "Søg ly af Helgoland". På samme tid dukkede 4 engelske destroyere op på vores bagbords side i omkring 2,5 sømils afstand, og deres position gjorde at de lå imellem os og det sikre farvand omkring øen Helgoland.
 
Da afstanden mellem "V187" og destroyerne var omkring 2 sømil åbnede de alle ild på samme tid. "V-187" drejede mod syd, mens den besvarede ilden med den agterste 8,8 tommers kanon. Destroyernes præcision var temmelig ringe og englænderne affyrede kun en gang imellem en granat. Ved hele tiden at ændre kursen, gjorde føreren "V-187" det samtidig svært for destroyernes at få ordentligt sigte. På dette tidspunkt løb skibet omkring 28-29 knob, hvorfor destroyerne kun formåede at hale en smule ind på "V-187". På dette tidspunkt var afstanden mellem os omkring 1,5 sømil.
 
Pludselig dukkede en fjendtlig krydser med 4 skorstene op på vores styrbords side og da vi ikke besvarede skibets kaldesignal, åbnede det ild mod os med det samme. De øvrige engelske destroyer blev åbenbart en smule overraskede over de nye deltagere, hvorfor de holdt inde et med beskydningen. Dette varede dog kun kort tid hvorefter de genoptog ilden med fornyet kraft. En af granaterne ramte os i agterskibet, meget tæt på vores 8,8 tommers kanon. Eksplosionen dræbte alle mand i og omkring kanontårnet samt beskadigede kanonen så meget, at den herefter var ubrugelig. Efter denne hændelse fortsatte den forreste kanon stadig med at fungere, men det blev kun til et par skud mere inden denne også stoppede.
 
Ved eksplosionen i agterskibet, blev den ene turbine ødelagt og maskinrummet kunne også melde om store skader. En del af besætningen på broen var blevet dræbt og på grund af den defekte turbine og de ødelagte kedler, gjorde skibet nu kun ringe fart igennem vandet. Uden at kende den nøjagtige årsag, var skibet også begyndt at krænge en smule til bagbord.
 
Den befalhavende officer gav herefter ordre til at sænke skibet. Vi tog 4 sprængladninger fra brobygningen, armerede dem og smed dem ned i det forreste turbinerum. I mellemtiden var yderligere to engelske destroyere dukket frem mod nord og deltog nu også i beskydningen af os. Efter at sprængladningerne var gjort klar, gav jeg ordre til at skibet skulle forlades. Jeg hoppede selv over bord umiddelbart inden sprængladningerne gik af.
 
De engelske destroyere holdt inde med deres beskydning og satte deres redningsbåde i vandet. Flere af vores mænd blev samlet op ved hjælp af liner og redningskranse. Efter et par minutters svømning blev jeg selv taget op af en engelsk båd. I samme øjeblik som jeg blev halet ombord i båden, sank "V-187" med stævnen først. Ingen fra besætningen kunne på daværende tidspunkt ses på skibets dæk.
SMS "V187"
Søsat: 11.1 1911, Stettin
Type: Torpedobåd

nolimitsdiving (c) 2005

Retur