bgtitle.gif (16370 bytes)

HMS "Queen Mary"

English English version Deutsch

Deutsch ausgabe
"Queen Mary"  
Tekniske data
Navn HMS "Queen Mary"
Skibstype Slagskib (Battleship)
Byggeår og sted 1911-1913 på Palmer & Co.
Byggemateriale Stål
Tonnage 28.000 tons
Længde 220,98 meter
Bredde 26,52 meter
Bevæbning 8 stk 13,5" - 16 stk 4" kanoner
Hjemsted/nationalitet England
Forliset
Sænket d. 31. maj 1916 i Nordsøen under Jyllandsslaget.
 
I alt tre granater ramte på samme tid "Queen Mary", men ved første øjekast så det ikke ud til, at de havde forvoldt nogen skade ved skibet. Om bord antog man kort og godt, at de simpelthen ikke var trængt igennem skibets kraftige pansring. Men da Queen Mary kort efter blev ramt af yderligere to granater, gik det for alvor stærkt. Det er nok vanskeligt at forestille sig det helvede, som de omkring 1200 ombordværende gennemlevede i de minutter, da "Queen Mary" blev revet i tusinde stumper, i det som blev slagets største eksplosion. En gigantisk brand bredte sig fra midten af skibet, og det enorme skrog faldt ganske enkelt sammen. Eksplosionen, der ødelagde skibet, var så kraftig, at den kunne høres over det meste af Nordsøen. "Queen Mary" brækkede over i to halvdele, og kanontårne og andre løsdele blev slynget højt op i luften. Der var ingen redning at hente for de ombordværende, som enten blev dræbt af eksplosionen eller omkom i skibets indre i den tætte røg, som indhyllede skibet fra for til agter.
Vraget
Dybden på bunden er 60-62 meter og mindste dybde er 44-46 meter. Vraget er meget stort og ligger i flere dele. Vraget ligger med kølen op, og bærer tydelig præg af slaget og skrotbjærgning.

Med en maksimal bunddybde på 62 meter er Queen Mary suverænt det dybeste af alle vragene. Den øverste del rager helt op til 44 meter, men da vraget ligger med bunden i vejret, er det ikke her, man bruger det meste af sin tid. Dykkedybden ligger for det meste på omkring 55-60 meter, hvorfor det anbefales, at der anvendes blandingsgas (trimix) for at øge sikkerheden og for at få endnu mere ud af sin tur rundt på vraget. Queen Mary blev fundet første gang i 1991 af en engelsk militærekspedition, som havde til opgave at lokalisere vraget i anledning af 75-årsdagen for forliset. Ekspeditionen havde imidlertid ikke held til at identificere vraget med sikkerhed, hvilket først skete i sommeren 2000, hvor en række fund fastslog, at der vitterligt var tale om Queen Mary. Vraget ligger med bunden op og er utroligt stort og komplekst. Skroget er ødelagt og brækket i flere dele, hvilket gør det muligt at komme til at se ind i skibets indre. Man kan se en del af skibets kæmpemaskineri, som strækker sig så langt, øjet rækker. Hvis man bevæger sig helt ned på bunden og kigger ind under vraget kan man se et par af de enorme kanoner, som ligger begravet i bunden med det kæmpestore vrag ovenpå. Et af skibets kanontårne kan ses stående ude på bunden ved siden af vraget. Som på Invincible, er det et imponerende syn at se de mægtige kanonløb og kanontårnet er alene et helt dyk værd. Agterenden af skibet er sprængt af og det eneste der her kan ses er skrueakslerne der stikker frem. I stævnen ses et par af de enorme 13,5 tommer kanontårne. Efter sigende skulle endnu et af Queen Marys kanontårne ligge syd for selve vraget. En fisker har rapporteret et stort ”hold” i dette område, men det er stadig ikke blevet bekræftet, hvad der ligger på havbunden.  

Kilde:” Jyllandsslaget 1916 – historiens største søslag” af Thomas de Richelieu, udgivet november 2002.

Info
Læs mere om vraget i "Jyllandsslaget - historiens største søslag".

nolimitsdiving (c) 2005

Retur