bgtitle.gif (16370 bytes)

"Gutrune"

SS "Gutrune"
Navn "Gutrune"
Skibstype Dampskib
Byggeår og sted 1906 i Westhartlepool af Irvines. Byggenr. 148
Byggemateriale Jern
Tonnage 3039 BRT. - 1915 NRT. - 4355 T.DW.
Længde 97,20 meter
Bredde 13,7 meter
Hjemsted Hamburg
Forliset
"Gutrune" blev opbragt mandag d. 11. oktober i farvandet syd for Öland. Endnu engang var det den engelske ubåd "E-19" der var på spil. Bundventilerne blev åbnet og "E-19" affyrede en række skud i skibets vandlinie, for at gøre sænkningen total. Kl. 17.30 sank "Gutrune" med agterenden først. Besætningen blev taget ombord i det svenske skib "Baltia", som satte dem af i Trelleborg. "Gutrune" blev efterladt med bundventilerne åbne, og ubåden beskød samtidig skibet langs vandlinien, for at fremskynde sænkningen. "Gutrune" sank kl. 17.30 med agterenden først.
Vraget
Dybden på bunden er 39 meter og mindste dybde over vraget er 33-34 meter. Vraget står kølret på en fast mudderbund.

Stævn- og agterdel er de dele af vraget, som rager højest op over bunden. Mellem de to dele er skibet styrtet helt sammen, som følge af tæring og tidens tand.

Man kan svømme ind i bakken, hvor alle skibets plader er faldet af skibssiderne. Ligner lidt "Vendee"s agterskib, som ser ud på samme måde. Inde i "Gutrune"s bak, er der mange spændende ting at kigge på og det giver en god stemning at ligge inde i vraget og se ud på det grønne vand.

Der er ikke noget tilbage af broen, der ligesom resten af vraget er sunket helt sammen. Når man svømmer langs vraget, kan man se hvorledes det ligesom er knækket i skibets længderetning og derefter er sunket ned imod bunden. De store spil som har stået ved lastrummene, står i dag rundt omkring i forskellige vinkler alt afhængig af hvor ødelagt vraget er det pågældende sted.

Agterenden er knækket af selve vraget og ligger på styrbords side. Man kan uden problemer svømme ind i brudstedet hvor der også er mange ting at se på der.
SS "Gutrune"

Foto: Erik Bjurström