bgtitle.gif (16370 bytes)

Projekt Køge Bugt

Lørdag den 6. juni 2009
Så lykkedes det endelig at komme ud igen. Efter 2 forgæves ture, hvor der dels manglede diesel, dels manglede motorpower, var båden igen i topform, og klar til at få strukket de mange heste. Og det blev de. For fuld damp, gik vi SØ over mod første vrag, som skulle være damperen "Harlequin", der sank så langt tilbage som d. 18. november 1880. Der var mod forventning lidt mere vind og sø end vejrudsigten havde stillet i udsigt, så efterhånden som vi kom ud i åbent vand, kunne det mærkes. Men ikke mere end at vi valgte at fortsætte. Så langt væk lå vraget heller ikke. Og det var heldigvis forholdsvist nemt at lokalisere. Efter 5 minutter var vraget på loddet og Christian, som var dagens gæst, fik smidt lod og vragbøje overbord. Så var der klar til dykning.

I Farvandsvæsenets arkiver havde jeg fundet følgende informationer frem om vraget:

"18. november 1880. Dampskibet "Harlequien" sunken i Kjøgebugt... ligger i 6 favne vand, 15 fod på vraget". Den 10. januar 1881 blev vraget nedsprængt til 21 fod. Herefter lå vraget uforstyrret hen indtil 1924, hvor det endnu engang blev nedsprængt. Denne gang til en mindstedybde af 9,7 meter.

Med disse informationer i erindring, gik dykkerne i vandet. Efter 30 minutter var de i overfladen igen. Vraget var, ganske som beskrevet, temmelig medtaget af 129 år på havbunden og adskillige sprængninger. Vragets konturer kunne følges hele vejen rundt, og vragresterne lå i et område af ca. 45 x 15 meter. Sigten havde været rimelig, og temperaturen 16 °C. Så alt i alt et OK dyk.

Jeg havde imens gjort navigatoren klar til næste position, og vi sejlede en halv times tid længere S-på, for at kigge på et par vrag mere. Her lå vi imidlertid helt udsat for vind og sø, så det var ikke rigtig muligt at søge ordentligt efter vraget. Og dykkerne meldte også pas. Så no mercy, vi tog N-på igen. Vinden tiltog mere og mere, og vi valgte at tage hjem og vente til en anden god gang med flere eventyr.