bgtitle.gif (16370 bytes)

Projekt Køge Bugt

Søndag den 4. august 2002
Efter 3 dage med regn i stride strømme, oprandt en vindstille og solrig dag. Vi tog af sted fra havnen kl. 8 og satte kursen mod Stevns for at lede efter nye vrag. Et par timer senere var vi fremme ved den første position (vrag 713) og efter 2 minutters eftersøgning havde vi lokaliseret vraget. Første hold blev sendt i vandet og kort efter signalerede de, at der var bundet på. Efter 30 minutters dykning var det vores tur til at se på sagerne. Vraget var et mellemstort stålvrag på omkring 30-35 meters længde. Dybden på bunden var 24,5 meter og mindste dybde måltes til 22 meter.

Vraget var ret nedbrudt og kun agterenden var stadig i forholdsvis god stand. Man kunne følge hele agterenden rundt og dækket var stadig intakt. Nogle meter fra agterenden var der en mindre luge / nedgang til skibets indre, og foran denne det, som formentlig engang har været lastrummet. Det var dog svært at definere et egentligt lastrum, idet der ikke var ret meget tilbage af hverken sider eller skot. Det var dog muligt at følge den bagbords skibsside i hele vragets længde, også selvom den nogle steder ikke ragede mere end 20-30 cm op fra bunden. Styrbords side var der ikke noget tilbage af, fra der hvor lastrummet startede og fremefter. 5 meter fra stævnen stod et spil og helt forrest, fandt vi to ankre. Efter at vi havde set os omkring, afsluttede vi vores dyk. Da alle havde dykket færdigt, sejlede vi omkring 5 minutter længere nordpå, og fandt hurtigt dagens næste vrag (712). Også dette var nyt for os, og vi gjorde klar til dykning. Dybden var 24 meter og mindste dybde 22 meter.

Det viste sig at være et gammelt trævrag, omkring 20 meter langt og 4-5 meter bredt. Det var meget sammenfaldent, og selvom man kunne følge vraget hele vejen rundt, var der kun spanter tilbage at holde sig til. Agterenden var fyldt med spændende ting og sager, som man kunne kigge lidt nærmere på, og midtskibs stod der resterne af en lille mast. Foran denne lå skibets spil. Herefter blev der mindre og mindre tilbage af vraget, og til sidst var der kun spredte planker og trædele tilbage. Efter 20 minutter på den gamle træskude havde vi set det meste og vi gik op igen. Vinden havde lagt sig fuldstændigt og det var blevet helt havblik. Vi satte kursen hjemad og endnu en fantastisk flot dag i Køge Bugt var overstået.