bgtitle.gif (16370 bytes)

Jyllandsslaget

SMS "Mainz" forliser

English English version

"Mainz" modtog ordren om at stikke til søs kl. 10 om formiddagen. Skibets opgave var at angribe den bagerste del af den rapporterede engelske flåde. "Mainz" satte derfor med det samme maskinen "fuld kraft frem". Omkring kl. 12.30 dukkede "Arethusa" og 8 destroyere op i horisonten mod NØ. De engelske fartøjer holdt en vestlig kurs og afstanden mellem dem og "Mainz" var på dette tidspunkt omkring 3-4 sømil.

"Mainz" drejede til bagbord, for derved at kunne beskyde fjenden med de styrbords kanoner, og skibet fortsatte herefter på en NNV-lig kurs. Efter at de engelske skibe havde affyret de første salver, ændrede de kurs mod nord, hvilket gjorde det meget vanskeligt for "Mainz" at komme på ordentlig skudhold. Alligevel lykkedes det at få nogle fuldtræffere ind, og mindst en af destroyerne blev ramt af en granat der smadrede broen og dræbte alle der befandt sig der.
 
"Mainz" fortsatte derefter på en nordlig kurs, og kl. 12.45 sås en mængde røg i det fjerne mod NV. Kort efter kunne det konstateres at røgen stammede fra 3 engelske slagkrydsere (Beatty's). "Mainz" ændrede øjeblikkeligt kursen hårdt til styrbord, men i samme øjeblik begyndte salverne fra slagkrydserne at falde omkring skibet. Få minutter efter måtte "Mainz" indkassere de første træffere og ombord koncentrerede man sig nu udelukkende om at beskyde slagkrydserne. Glemt var "Arethusa" og de øvrige destroyere. Med maskinen gående for fuld kraft, forsvandt de engelske slagkrydsere i horisonten bag "Mainz" og snart kunne de kun skæret af kanonerne ses.
 
Efter at have sejlet omkring 25 sømil i SSV-lig retning mod Ems, observeredes tæt om bagbord endnu en slagkrydser, HMS "Fearless" samt 6 destroyere. Kampen begyndte igen, og under denne blev styringen på "Mainz" beskadiget, roret satte sig fast og skibet mistede evnen til at manøvrere. Roret havde låst sig fast i en stilling af 10° til styrbord, hvilket betød at "Mainz" nu sejlede rundt i en cirkel. Dette betød at skibet i løbet af kort tid igen kom indenfor skudvidde af de første 3 slagkrydsere, samt "Arethusa" og de 8 destroyere, som alle havde holdt samme sydlige kurs. På samme tid nåede en meddelelse frem til broen på "Mainz" om, at tre af skibets kanoner var ubrugelige og mandskabet dræbt.

Det som herefter udspandt sig var ren nedslagtning. "Mainz" sejlede ubehjælpelig rundt med smadret ror, i et uendeligt styrbords drej. Nærmest som en dødsspiral. Rundt om "Mainz" lå de 4 engelske slagkrydsere og omkring 20 destroyere og skød ubønhørligt løs på det dødsdømte tyske skib. Kl. 13.20 blev skibet ramt midtskibs i bagbords side af en torpedo. Torpedoen smadrede al kommunikation ombord og skibet var nu så sønderskudt, at de resterende ombordværende fik ordre til at redde sig selv. De overlevende blev optaget af de omkringliggende engelske skibe og blev senere overført til en tysk destroyer. Omkring kl. 14.10 væltede "Mainz" over til bagbords side og sank.
SMS "Mainz"
Søsat: 23.1 1909, Stettin
Type: Mindre krydser
Længde: 130 meter
Bredde: 14 meter
Dybgang: 5,0 meter
Tonnage: 4.350 tons
Max. fart: 27,2 knob
Besætning: ca. 379 mand

 

nolimitsdiving (c) 2005

Retur