- Historien om
flyvraget ved Rødvig tog sin begyndelse i 1995. Positionen på vraget var
hverken hemmelig eller specielt svær at finde frem til, da den fandtes i
det daværende DykInfo program. På en 4-dags tur i Rødvig-området
brugte vi lidt tid på at se om positionen
passede. Flyvrag var ikke det som vi havde dykket mest
på, så hvorfor ikke forsøge sig. Det viste sig at positionen var
forholdsvis nøjagtig og indenfor kort tid havde vi flyveren på
ekkoloddet på gode gamle ”Olga”.
-
- På det første dyk
(5. juni 1995) kunne vi med egne øjne konstatere at der rent faktisk var
tale om et flyvrag. Det lå på 27 meters dybde og ragede et par meter
over havbunden. Selve vraget var i sin helhed i rimelig god stand.
Vingerne sad stadig på flykroppen (fuselagen) og udgjorde som en helhed
den bedst bevarede del af hele vraget. Den bagerste del af fuselagen lå
brækket en smule til bagbord (set oppe fra). Haleroret og den bagerste
del af vraget var helt ødelagt og ragede kun ½ meter over havbunden.
Flyet lå med bunden opad og den forreste del af vraget manglede. Man
kunne derfor se direkte ind i cockpittet, hvor sæder og instrumentering
stadig kunne ses.
-
- Efter denne første
tur besluttede vi os for at undersøge vragets identitet nærmere. For at
komme videre med en identifikation måtte vi have nogle flere
ting at gå efter. Den 27. april 1996 foretog vi en ny dykning ved vraget
med det formål at måle vraget op og lede efter genstande
der kunne anvendes til identifikation. Under denne dykning opmåltes
flyets længde til 10,3 meter og spændvidden til 19,6 meter. Vraget lå
orienteret med resterne af cockpittet i kurs 196° (400° kompas).
-
- Med disse
informationer i bogen kontaktede jeg Ib Lødsen fra
Flyarkæologisk Selskab,
for at komme nærmere på vragets identitet. Ib lovede at se på sagen og
vende tilbage så snart han havde nyt i sagen. Der skulle ikke gå mere
end et par måneder før Ib havde løst gåden om den sunkne flyver.
-
- Flyet tilhørte
Flugzeugfürerschule B34 (FFS B34) der var beliggende i Kastrup. Denne
enhed blev opført i Wien-Aspern i september 1940, og hed oprindelig
Blindflugschule 4. I april 1941 blev skolen flyttet til Kastrup og den
15. oktober 1043 omdøbtes skolen til FFS B34. Chefen for skolen var
Oberstleutnant Herman Ritter von Lechner. Enheden fortsatte med
uddannelsesflyvninger indtil oktober 1944 hvor brændstofsituationen var
blevet så kritisk, at man ikke kunne fortsætte flyvningerne. Alligevel
blev Flugzeugfürerschule B34 først officielt opløst den 4. februar 1945,
hvorefter en del af personellet blev overført til landstyrker på
østfronten.
-
-
Blindflyvningsskolens formål var at videreuddanne transportflyvere til
at flyve under de vanskelige natjægertogter. Uddannelsen, der typisk tog
ca. 6 uger, foregik ved at piloterne sammen med en instruktør, trænede i
fly hvor ruderne var tildækkede. Piloterne måtte derfor alene navigere
og flyve ud fra de anvisninger som deres
instrumenter kunne give dem. At det ikke var nogen nem opgave ses af en
del uheld og nødlandinger som blev foretaget rundt omkring i Danmark.
-
- Vores fly viste sig
at være et Junkers 88 af typen A12 (blindflyver). Det var 14,36 meter
langt og havde en spændvidde på 20,08 meter. Det var bygget i perioden
1940-1943 i Tyskland og havde byggenummer 7068. Under den sidste
flyvning bestod besætningen af 4 personer. Oberfeltwebel Kristian Marx
(instruktør), radioinstruktøren Feltwebel Georg Glockner, flyveeleven
Feltwebel Fritz Streulig og Gefrieder Gunther Woldneck der var
telegrafistelev.
-
-
Om morgenen den 21. april 1943 ser fiskeskipper N.
K. Graulund et fly styrte i havet. Graulund ligger med sin kutter ca. 8
sømil SØ for Rødvig og indstiller straks fiskeriet og sejler hen mod
nedstyrtningsstedet. Et kvarter efter er han på stedet. Men på
trods af en grundig eftersøgning finder han ingen overlevende. Det
eneste han observerer er en gummibåd og en presenning der flyder rundt
på vandet. Efter en times eftersøgning sejler han videre for at
genoptage sit arbejde. Senere meddeles det fra dansk side, at en tysk natjæger er styrtet ned i Fakse Bugt med tab af alle mand ombord.
Årsagen til nedstyrtningen blev hurtigt kædet sammen med en stor og
berømt overflyvning, som blev foretaget af de allierede natten mellem
den 20. og 21. april 1943. Dette kunne dog ikke være mere forkert, da
flyet som tidligere nævnt tilhørte Flugzeugfürerschule B34 (FFS B34) i Kastrup.
-
- Efter
identifikationen foretog vi den 7. juli 1996 en foreløbig sidste
dykning, for at indsamle de sidste informationer om vraget. Herunder
blev de sidste opmålinger foretaget og en vurdering af vragets tilstand
og sikring blev foretaget.
-
- Dette mindre
arkæologiske arbejde ved flyvraget er afsluttet i november 1997. Da
vraget til stadighed er under nedbrydning og vraget som helhed er meget
skrøbeligt, anbefales det at dykkerskibe/både ikke ankrer op i vraget.
Ved dykning ved vraget bør der ligeledes udvises den fornødne
forsigtighed, idet vraget meget let ødelægges.
-
- DGPS
Position (Datum ED50): 55°08,781’ N 12°36,555’ Ø
|
-
|
- Flyvraget set fra
oven
-
-
-
-
-
-
- Flyvraget set
forfra
-
- Flyvraget, dybder
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Flyvraget landingsstel
-
-
-
-
-
-
Flyvraget, cocpit
-
-
-
-
-
-
Flyvraget, pilotsæde
-
-
-
-
-
|