bgtitle.gif (16370 bytes)

- 1952 Flying Enterprise 2002 -

Dykket

English English version Deutsch

Deutsch ausgabe
Af Christian Sloth, lead trimix dykker
 
Efter måneders forberedelser ankom vi den 1. juli 2002 til Plymouth, med et lad fuld af film- og dykkerudstyr. Desværre måtte vi vente yderligere fire dage ombord på Loyal Watcher i en stiv kuling inden vi endelig, den 4. juli kunne sejle ud til vraget, som ligger mere end 50 sømil fra kysten. Efter den lange ventetid ombord på dykkerskibet, havde alle haft rigeligt med tid, til at gøre deres udstyr klar og der var derfor en god stemning omkring dykket. Efter at have lokaliseret vraget, blev der smidt en bøje i det vi troede var stævnen. På grund af de høje dønninger der rullede over havet og det kraftige tidevand, var det ikke muligt at ankre skibet op lige over selve vraget. Derfor blev der i stedet for dykket direkte på den bøje som var blevet placeret i vraget. Dykkerholdene bestod af to dykkere og vi gjorde parvis klar til at hoppe i vandet, imens skibet langsomt blev sejlet så tæt på bøjen som muligt. Heldigvis var der både en erfaren skipper på broen og et dygtigt hold af hjælpere på dækket. Tiden var kommet til at foretage det første danske besøg, på et ægte stykke Danmarks-historie.

Efter entringen af vandet var det så "bare" at svømme hen til bøjen, hvilket alligevel var lidt af en kraftanstrengelse med 2x15 liters flasker, 2 stageflasker, lygte og diverse ekstra udstyr. Da vi begge var klar begyndte vi nedstigningen, hvilket tog os omkring 3 minutter. Vi kom ned på det vi troede var stævnen af skibet, men som senere viste sig at være agterenden. Vi landede på ca. 76 meters dybde på rælingen i styrbord side af vraget. Efter at have konstateret vores placering på vraget, lod vi os dale yderligere 4 meter, hvor vi kunne lyse ind i de agterste lastrum, der var fyldt med cementsække. Disse lå spredt rundt inde i vraget og ud på havbunden. Derfra fortsatte vi langs med dækket af skibet og nåede bagsiden af brobygningen, der stadig står forholdsvis intakt i betragtning af vragets 50-årige ophold på bunden. Efter at have videofilmet og kigget ind hvor det var muligt, lod jeg mig dale langsomt ned mod bunden på 84 meters dybde lige foran styrehuset. Jeg håbede på at kunne lokalisere maskintelegraf, rat eller nathus, som eventuelt måtte være faldet af og endt på bunden.

Ganske rigtigt. Lige under styrehusets top lå rattet. Efter at have videofilmet dette og undersøgt bunden nærmere for andre genstande, var det tid til at begynde turen tilbage. Denne foretog vi op langs/igennem styrehuset og brobygningen. Derefter svømmede vi tilbage langs rælingen mod agterenden, passerede bøjelinen og fortsatte ud til den imponerende propel. Nu var de 20 minutter gået og vi begyndte opstigningen efter et fantastisk dyk med god sigt og uden problemer af nogen art.

Under opstigningen foretog vi en række deep stops (se Dekoprofil) og gik over på den såkaldte ”clip-off” line. Denne kan enten bestå af en enkelt line med en bøje i overfladen, eller en mere kompliceret deko-station. "Clip-off” linen fastgøres på den bøjeline der er fastgjort i selve vraget og ved opstigningen frigører sidste mand jump-linen, så dekompressionen foretages flydende med tidevandet. Efter en total ”run time” på 106 minutter, var vi atter i overfladen og kunne igen kravle ombord på Loyal Watchers gyngende dæk. Selvom dette dyk var det eneste vi var i stand til at gennemføre på hele ekspeditionen, var det besværet og tiden værd. Ikke alene fik vi dykket på et fantastisk vrag, men vi fik på egen hånd oplevet historien på 84 meter vand, 50 år efter Kaptajn Carlsens bemærkelsesværdige præstation. Nok fik vi ikke alle de dyk vi havde ønsket os og al det video vi gerne ville, men vi fik dog gjort noget ingen danskere før har gjort. Og vraget ligger der heldigvis endnu, og venter kun på at blive dykket igen (må vejrguderne være med os!)

nolimitsdiving (c) 2002

Retur